Perustuslaki ei ole muovailuvahaa

Pääministeri Jyrki Katainen (kok) lupasi Ylen Vaalien välissä: Kuntien kujanjuoksu -lähetyksessä (12.12.2013), että hallitus ei tule esittämään perustuslain vastaisia esityksiä: ”Ei, me emme siis perustuslain vastaisia esityksiä tee”.

Sote-järjestämislain valmisteluryhmä luovutti esityksensä sote-palvelurakenteen uudistamisesta peruspalveluministeri Susanna Huoviselle (sd) 19.12.2013. Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (rkp) totesi samana päivänä Iltalehden haastattelussa, että valmisteluryhmän esitys on perustuslain vastainen.

Arkijärjellä ajateltuna valmistelutyöryhmän esitys ei voi lähteä kuulemiskierrokselle kuntiin perustuslaillisten ongelmien vuoksi. Tämä ongelma on kuitenkin kierretty sillä, että vaikka valmisteluryhmän esitys on valmisteltu hallituksen esityksen muotoon, se ei ole hallituksen lopullinen kanta.

Näin ollen kunnat saavat seuraavaksi lausua mielipiteensä valmisteluryhmän esityksestä. Eduskunnan käsiteltäväksi asia saadaan kuluvan vuoden huhtikuussa ja sote-järjestämislain on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2015 alusta.

Hyvään lainsäädäntövalmisteluun kuuluu se, että esitykset ovat ristiriidattomia suhteessa perustuslakiin. Nyt näin ei ole ollut. Ongelmana on hallituksen linjaama vastuukuntamalli, joka on ristiriidassa perustuslain turvaamaan kunnallisen itsehallinnon kanssa.

Perustuslaki ei ole muovailuvahaa, jota voitaisiin muokata aina kulloistenkin poliittisten valtasuhteiden haluamalla tavalla. Sen vuoksi hallitus joutuu arvioimaan sote-palveluiden järjestämismallin uudelleen. Toivottavasti keskisuomalaiset ministerit Henna Virkkunen (kok) ja Huovinen vievät neuvottelupöytään Keski-Suomen liiton hallituksen yksimielisen esityksen (27.9.2013) sote-palveluiden järjestämistavasta.

Keski-Suomen liiton hallituksen esitys sote-palveluiden järjestämisestä perustuu maakunnalliseen palveluiden järjestämispohjaan kuntayhteistyön kautta. Tähän malliin olisi vielä yhdistettävissä pääkaupunkiseudun metropolihallinnon tapaan vaaleilla valittu maakuntavaltuusto, joka yhdistää lukuisat kuntayhtymät vaaleilla valitun valtuuston päätöksenteon piiriin.

Maakuntatasolla hoidettaisiin sote-palveluiden järjestämisen ohella maankäyttöön, elinkeino-ja asuntopolitiikkaan, joukkoliikenteeseen ja ammatti- ja lukiokoulutukseen liittyvät asiat ja kunnallisella tasolla lähipalvelut ja asemakaavoitus. Näin voitaisiin saavuttaa sekä pienen että suuren järjestämistason hyödyt, tehostaa nykyistä palvelurakennetta ja lisätä sekä paikallista että maakunnallista demokratiaa.

Touko Aalto

Vihreiden varapuheenjohtaja

Kaupunginvaltuutettu, Jyväskylä

Keski-Suomen maakuntahallituksen jäsen

Kirjoitus on julkaistu hieman editoituna Keskisuomalaisessa 9.1.2014 ja yllä olevassa muodossa Uudessa Suomessa samana päivänä