Esteettömiä busseja on yhä liian vähän

Maanantain Keskisuomalaisessa (3.2.) annettiin virheellistä tietoja bussien esteettömyydestä. Jutussa haastateltu Trafin edustaja Maija Mansikkamäki on kyllä siinä mielessä oikeassa, että  monet bussit ovat esteellisiä nimenomaan sähköpyörätuolin käyttäjille. Tämä ongelma koskee kuitenkin vain kaupunkiliikenteen busseja, ei pitkän matkan busseja. Niiden esteettömyystilanne on huomattavasti huonompi.

EU:n säätely bussiliikenteen esteettömyyttä kohtaan ei koske pitkän matkan kalustoa. Suomessa bussiyhtiöt eivät ole olleet innokkaita hankkimaan esteetöntä kalustoa vapaaehtoisesti. Suuri enemmistö pitkän matkan busseista on edelleen vanhanaikaista mallia jyrkkine rappusineen. Niihin ei ole asiaa tavallisella pyörätuolilla tai edes rollaattorille.

Bussiyhtiöt ovat selitelleet haluttomuuttaan esteettömän kaluston hankkimiseen mm. sen hinnalla. Ne ovat jo vuosia vastustaneet ehdotuksia kotimaisesta esteettömyyteen velvoittavasta lainsäädännöstä. Eri puolilla maailmaa on kehitetty esteettömiä busseja, jotka soveltuvat hyvin myös kaukoliikenteeseen. Vaihtoehtoja on halvoista kalliisiin, joten hintakaan ei enää ole esteettömyyden este.

Herää kysymys, onko esteenä sittenkään hinta vai asenne. Toisaalta on ihmeteltävä lainsäätäjien saamattomuutta esteettömyyden turvaamisessa.

Liikkuminen on ihmisoikeus, joka kuuluu kaikille vammaan tai terveydentilaan katsomatta. Suomessa on paljon paikkakuntia, joihin ei tällä hetkellä pääse millään esteettömällä joukkoliikennevälineellä. Vammaispalvelu- tai sosiaalihuoltolain mukaisilla kuljetuspalveluilla ei pääse naapurikuntaa pidemmälle. Lähitulevaisuudessa esteettömän joukkoliikenteen tarve kasvaa väestön ikääntymisen takia.

On korkea aika lopettaa selittely ja siirtyä tekoihin.

Touko Aalto

vihreiden varapuheenjohtaja

Keski-Suomen maakunta-

hallituksen jäsen

kaupunginvaltuutettu

Jyväskylä

Amu Urhonen

puheenjohtaja

Vihreät vaivaiset ry

Teksti on julkaistu Keskisuomalaisessa mielipidekirjoituksena 9.2.2014

348